Arbejde med motivet

— et af mange mulige motiver af Sønderborg Slot.

Tekst & foto af Esben Thomsen, august 2013

Dette kan lyde ret banalt for mange, da de fleste ofte bare tænker på at man skal ramme sit billede ind, trykke på en knap, og vupti man har fotograferet.

Faktisk er det sådan størstedelen bare gør. Ser noget, finder sit kamera frem og tager et billede, uden større omtanke. Folk tror så helt forkert at man får bedre fotos, hvis man køber et dyrt kamera, og at man som udgangspunkt ikke behøver at ændre måden hvorpå man tager fotos.

Jeg har set utrolige dyre kamera blive brugt på denne måde, Leica og endda et Hasselblad, hvor fotografen har hovedet under armen.

I denne artikel tager jeg udgangspunkt i Sønderborg Slot, men dette kunne være et landskab, Eiffeltårnet eller et andet motiv. Dog ville jeg mene at hvis man finder noget man har nem adgang til fra sin bopæl, så får man mere ud af denne teknik. Så længe dette ikke er levende. Gode eksempler kan være: en kirke, en bro eller statue.


Afstand

Når man kommer til et eller andet motiv, i dette tilfælde Sønderborg Slot, så skal man starte med at gøre sig nogle overvejelser. Jeg starter altid med at zoom ud og ind, for at se hvad der egenligt sker med mit motiv. Jeg tager ingen billeder, zoomer bare, for at se mit motiv an. Derefter kigger jeg omkring mine omgivelser og spørg mig selv om jeg kan komme højere op. Netop at komme højere op i luften er altid det sværeste. Derfor skal den mulighed udnyttes, hvis den er tilstede. I Sønderborg er der kun én af slagsene, medmindre man bor på fjerde sal eller har adgang til sådan en lejlighed, og det er Christian D X's Bro. Selvom den er langt væk

Jeg kigger efter ting der kan gå i vejen for mit perspektiv af motivet, det vil sige, jeg kigger om der skulle være både, biler, eller andet som spærre for udsigten. Orientere dig om hvad du kan se og straks begynder at stille spørgsmålet: hvor man kan tage det bedste foto?

Lav en mental rute, hvorfra du vil gå og tage dine billeder. Sørg for du kommer til at gå den kortest mulige rute.

Når du kommer til et sted hvorfra du kan se dit motiv, tag minimum 2 billeder, et hvor du zoomer ind, et andet hvor du zoomer ud. Husk at tjekke om de er korrekt eksponeret!

Når du vælger at zoome ud eller ind, sørg for at dit motiv minimum fylder en 1/3 af din ramme

Zoom

Folk tænker ikke afstand, de zoomer.. det er ofte derfor man ser samtlige billige objektiver (som er påtænkt nybegynder) med zoom. Der findes relativt få fastbrændvidde objektiver til under 2000 kr, og dem som findes er ganske udmærket. Sådan så markedet ikke ud for 25 år siden, før zoom blev introduceret.

Man kan forestille sig at zoom er det samme som at komme tættere på ens motiv med sine fødder. Dette er teknisk set ukorrekt. Faktisk sker der en del ting og sager når man zoomer, fremfor at gå tættere på.

Når man ændre sin brændvidde nærmere tele, så sammenpresser man forgrund, mellemgrund og baggrund sammen. Man sætter dem tætter på hinanden, hvorimod en vidvinkel gør afstanden imellem dem størrer.

Med andre ord så er zoom et redskab når man vil arbejde med ens dybde i motivet, ikke fordi man er dovnen. Eller fordi det er ligesom at gå tættere på motivet.

Vinkler

Udnyt at der er noget i forgrunden eller mellemgrunden, men gør dig klart fra starten hvorvidt det forstyre dit motiv, eller bidrager til dit motiv.

Det kan være du skal tættere på jorden, eller hoppe op på større sten eller hvad der nu måtte være.

Årstider

Årstiderne kan have stor indvirkning på ens motiv. Enhver tænker måske solskin eller sne, men overvej også hvad tåge, dis kan gøre ved dit foto.

Netop disse forholde kan ændre dit motiv utroligt. Man kan få skyerne til at se truende ud, roligere eller noget helt tredje. Egenligt er det lige meget hvilket følelsesspektrum man udnytter. Vejret er i en stor grad med til at fortælle din historie, samtidig med det kan udnyttes følesesmæssigt.

Nat & dag

Når man fotografere om natten, så sker der noget helt andet, end hvis man fotografere om dagen. Sagen er at kameraet kan se ting, det menneskelige øje ikke kan om natten. Derfor får man nogle helt andre fotos, end man umiddelbart kan forstille sig. Natfotografer er altid i tvivl om det foto de er igang med at tage, er korrekt i henhold til vinkler, zoom og eksponering, indtil fotoet er eksponeret. Derfor tager deres fotos fra mange forskellige steder, og fra mange vinkler.

Opsummering

Skal man tage 50 fotos af hvert motiv man ser? Nej, men det skal man, medmindre man har tiden til det. Med tiden bliver man bedre til at finde den korrekte vinkel, afstand og indstilling på sit kamera, at man ikke behøver at prøve så mange ting af.

Øvelse 4

Dette er en øvelse alle begyndende fotografer burde prøve af. Hvad man ønsker at fotografere kan være underordnet, sålænge ens motiv står stille. Det nemmeste er bygninger f.eks kirker eller lignende. Sørg for det er tæt på din bopæl, så du ingen undskyldninger har.

Der skal tages minimum 50 billeder af dit motiv, fra forskellige brændvidder og vinkler tilsammen